Meer

Eiwitten

Eiwitten vormen samen met koolhydraten en vetten een belangrijk deel van je voedingspatroon.

Essentieel

Eiwitten zijn essentieel voor je lichaam. Er worden tientallen duizenden producten van gemaakt. Van enzymen, neurotransmitters, bindweefsel, spieren, immuun cellen tot aan je haren en nagels toe. Eiwitten vind je terug in tal van voedingsmiddelen. De bekendste voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld vlees, vis, zuivel en eieren. Maar ook noten, zaden, granen, kiemen en verschillende plantaardige voedingsmiddelen zijn rijk een eiwitten.

Eiwitinname

Sommige mensen hebben baat bij een hoge eiwitinname, terwijl anderen geen of nauwelijks effect van een dergelijke strategie ervaren. Hoe zit dit precies?

Er zijn verschillende genen met de naam FTO. Dit specifieke FTO gen beïnvloedt je reactie op een eiwitrijk voedingspatroon gekoppeld aan gewichtsverlies en vetvrije massa (Free Fat Mass). Personen met een A-allel van dit gen ervaren meer gewichtsverlies als reactie op een eiwitrijk voedingspatroon vergeleken met niet-dragers. Een omgekeerd effect met betrekking tot veranderingen in de vetverdeling als reactie op een eiwitarm voedingspatroon wordt ook waargenomen.

Dit betekent dat de hoeveelheid geconsumeerde voedingseiwitten, als gevolg van je FTO variant, je lichaamssamenstelling en vetverdeling beïnvloedt. Dit veroorzaakt verschillen in mensen wanneer strategieën voor gewichtsverlies worden vergeleken.

Of een eiwitrijk voedingspatroon gunstig voor je is om af te vallen, hangt dus grotendeels af van deze FTO variant. Houd hier rekening mee, naast jouw beweeg en leefstijlplan en, misschien net zo belangrijk, begrijp de behoeften van jouw lichaam.