Meer

Ijzer

In jouw DNA rapport wordt in het hoofdstuk micronutriënten aandacht besteed aan ijzer

Belangrijk mineraal

IJzer is een mineraal dat nodig is voor gezond bloed, transport van zuurstof door je lichaam, de productie van neurotransmitters, energie en een adequate werking van talrijke enzymen.

Lees hier meer over mineralen

IJzerspiegel

Hoewel het probleem vooral te wijten is aan een tekort hebben sommige mensen zelfs een teveel aan ijzer. Om de twee uitersten te vermijden wordt je ijzerspiegel in je lichaam zorgvuldig gereguleerd.

Eén van de genen die verantwoordelijk is voor de juiste ijzerspiegel in je lichaam is het gen HFE. Afwijkingen in dit gen kunnen resulteren in een te hoge ijzerspiegel. Volgens wetenschappelijke publicaties draagt tachtig procent van de mensen met een te hoge ijzerspiegel twee ongunstige kopieën van dit HFE gen. Van deze groep ontwikkelen echter gemiddeld slechts 28 procent van de mannen en 1 procent van de vrouwen tekenen van ijzerstapeling in hun lichaam.
Voeding blijkt zo’n 70 procent van je uiteindelijke ijzerspiegel te bepalen.

Ijzerrijke voeding

IJzerrijke voedingsbronnen zijn bijvoorbeeld havervlokken, pompoenpitten, noten, zaden, schaaldieren, spinazie, (orgaan)vlees, peulvruchten, quinoa, broccoli, tempeh en pure chocolade. Door deze voedingsbronnen met vitamine C rijke voeding of supplementen te combineren wordt de opname van ijzer verhoogd.